Sunday, November 18, 2018

Apa beza kabel USB Type A, B & C?


Kabel USB, adalah singkatan daripada Universal Serial Bus, adalah piawaian industri yang mentakrifkan kabel, penyambung dan protokol komunikasi untuk sambungan, komunikasi, dan bekalan kuasa antara komputer dan peranti.

USB direka untuk menyeragamkan sambungan peranti komputer (termasuk papan kekunci, pointing devices, kamera digital, pencetak, pemain media mudah alih, pemacu cakera dan adapter rangkaian) kepada komputer peribadi, untuk berkomunikasi dan membekalkan kuasa elektrik.

Ia sebahagian besarnya menggantikan pelbagai antaramuka sebelumnya, seperti port siri dan port selari, serta pengecas kuasa berasingan untuk peranti mudah alih - dan telah menjadi perkara biasa pada pelbagai peranti.

Berikut adalah jenis-jenis kabel USB:

1. USB Type A
USB Type Miro-A 3.0
biasanya digunakan pada External Hard Disk.
Samsung Note 3 juga
menggunakan pengecaj jenis ini.
2. USB Type B
Jenis Mikro B yang biasa digunakan di
kebanyakan peranti Android
3. USB Type C
Jenis ini merupakan yang terbaru digunakan pada peranti Android. Type C dikatakan mampu memindahkan fail dengan kelajuan yang tinggi setaraf dengan jenis Lightning yang digunakan oleh peranti iPhone.

4. Lightning
Jenis ini dibuat khusus untuk Peranti Apple sahaja.

5. Mini Display port
Mini DisplayPort (MiniDP atau mDP) adalah versi mini antara muka digital audio visual Visual DisplayPort. Ia diumumkan oleh Apple pada bulan Oktober 2008. Sehingga 2013, semua komputer Apple Macintosh baru mempunyai port, seperti juga Paparan LED Cinema.

Jenis-jenis USB dan kelajuannya pemindahan fail.


Sumber info: Hotspotsystem.com.my - Kenali Jenis-Jenis Kabel USB


EmoticonEmoticon