Friday, November 9, 2018

Apa beza penerbangan Kelas Perniagaan dan Kelas Pertama?

Membayangkan seorang juruterbang di kokpit membuat pengumuman beliau di dalam kapal terbang itu berkata kepada penumpang yang berkata, “Waktu penerbangan hari ini adalah lima jam di kelas pertama dan 12½ jam di pelatih.” Sudah tentu tidak ada perbezaan masa penerbangan antara perniagaan dan Kelas pertama, tetapi penumpang yang duduk “di depan,” dan sering mengatakan bahawa penerbangan mereka berasa lebih cepat berkat keselesaan tambahan.

Malah pembantu penerbangan lebih suka melakukan perjalanan kelas pertama. Wendy Sue Knecht, seorang bekas pengawal Pan Am yang menulis sebuah memoir tentang pengalamannya, mengatakan bahawa dia telah “lebih suka bekerja ‘di depan’ … Lebih banyak masa untuk schmooze dan saya suka mengelilingi diri saya dengan keanggunan.”

Walaupun perbezaan antara kelas pertama dan kelas perniagaan tidaklah begitu penting seperti yang ada di antara ekonomi dan pertama atau perniagaan, masih terdapat beberapa pemboleh ubah yang perlu dipertimbangkan ketika membuat pilihan perjalanan anda.

Secara umum, kos kelas pertama kira-kira dua kali lebih tinggi daripada kelas perniagaan.

Ben Schlappig, seorang perunding dan blogger perjalanan di onemileatatime.com yang terbang rata-rata 400,000 batu setahun berkata dia hampir hanya duduk di kelas pertama dan perniagaan dan mempunyai menyedari bahagian kelas perniagaan meningkat secara dramatik. “Secara keseluruhan kami melihat lebih banyak syarikat penerbangan menghapuskan kelas pertama dan sebaliknya memasang perkhidmatan kelas perniagaan yang hebat, memandangkan pasaran untuk kelas pertama agak terhad, kata Schlappig. Tempat duduk kelas perniagaan lebih baik daripada tempat duduk kelas pertama yang digunakan. Sementara itu, beberapa kerusi kelas pertama yang kita lihat pada masa kini mempunyai produk-produk dunia luar seperti dua katil, pancuran atau pangsapuri di langit. “

Berikut adalah empat manfaat untuk membandingkan antara kelas perniagaan dan kelas pertama:

Waktu Menunggu

Anda mungkin menjangkakan bahawa sebahagian daripada perniagaan atau perjalanan kelas pertama akan berjalan di lapangan – di ruang istirahat pra. Untuk sebahagian besar, anda akan tersilap. Lounge, baik di kelas pertama dan perniagaan, berbeza dari negara ke negara. “Lounge terbaik di Asia, diikuti oleh Eropah dan Australia, kata Schalppig. Beberapa lounge kelas pertama di A.S. semakin baik, terutama yang dikendalikan oleh syarikat penerbangan asing. Sebagai contoh, ada ruang kelas pertama Qantas yang hebat di LAX. “
Ruang Menunggu Qatar Airways Al Mourjan Business Class
Kelas Pertama Lufthansa Terminal, Frankfurt
Lufthansa di Frankfurt menawarkan ruang eksklusif untuk penumpang kelas pertama, yang boleh melangkau terminal utama untuk terminal mereka sendiri. Penumpang kemudian dipandu ke pesawat mereka di Porsche atau Mercedes. Sebaliknya, ruang kelas perniagaan hanya menyediakan ruang yang tenang untuk bekerja dan berehat, dengan Wi-Fi cepat, kerusi dan snek yang selesa, tetapi tiada tambahan lain.

Tahap Keselesaan

Perniagaan – dan perkhidmatan kelas pertama menawarkan pelbagai penambahbaikan untuk membantu anda mendapatkan tidur malam dan privasi yang baik. Sumber maklumat terbaik mengenai konfigurasi untuk mana-mana penerbangan yang anda sedang mempertimbangkan ialah seatguru.com. Untuk membuat keputusan antara perniagaan dan kelas pertama, pertimbangkan perkara berikut sebelum anda membeli tiket anda: Adakah kerusi anda akan berubah menjadi katil? Apakah konfigurasi kabin? Berapa rapat anda akan penumpang lain? Adakah anda mempunyai sebuah katil double, pangsapuri anda sendiri, atau tempat duduk dan katil yang digabungkan?
Biz Class Recaro Aircraft Seating
First Class Singapore A380
Juruterbang syarikat penerbangan dan Tanya blogger Pilot Patrick Smith berkata banyak syarikat penerbangan menguasai pesawat mereka mengikut permintaan pasaran. “Sebuah syarikat penerbangan mungkin mempunyai tiga atau empat konfigurasi yang berlainan dalam armada 777 atau A330, dengan pesawat khusus khusus untuk pasaran tertentu,” katanya. “Ambil Emirates sebagai contoh. Kelas pertama di Emirates tidak jauh berbeza dari pesawat ke pesawat. Kelas perniagaan tidak. “

Makanan dan Minuman

Ini adalah salah satu daripada dua kategori di mana kelas perniagaan dan kelas pertama berbeza-beza. “Makanan kelas perniagaan adalah kualiti restoran, tetapi makan di kelas perniagaan jarang pengalaman” kata Schlappig. Pada kelas pertama, pelanggan sering mempunyai makanan yang disediakan di bawah naungan chef yang terkenal. Sebagai contoh, Air France, undian No.1 untuk makanan dalam penerbangan oleh Laporan Robb, menawarkan menu yang direka oleh tukang masak Michelin.
Makanan Business Class Boeing 777-300ER
United Airlines First Class Food
Ketika datang ke minuman sebelum makan malam, Singapore Airlines, menurut ke laman web Telegraph yang berpangkalan di UK, adalah “satu-satunya syarikat penerbangan yang menawarkan Krug Grande Cuvée dan Dom Perignon 2004 – dengan kaviar. Dan itu sebelum lepas landas. “Kelas perniagaan di Emirates, Korea Air, Qatar Airways dan Virgin Atlantic mempunyai bar di atas kapal di mana anda boleh berbual dengan penumpang lain.

The Bottom Line

Perbezaan antara kelas pertama dan kelas perniagaan adalah kerusi dan perkhidmatan, tetapi perbezaan berbeza di kalangan syarikat penerbangan, laluan dan model kapal terbang. Namun, kemudahan kelas pertama umumnya menggantikan kemudahan kelas perniagaan pada penerbangan antarabangsa. Tetapi penyelidikan yang cukup untuk memastikan bahawa anda mendapat apa yang anda bayar.


EmoticonEmoticon